INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu

Jozafat Ochocki h. Ostoja  

 
 
ok. 1750 - 1806
Biogram został opublikowany w 1978 r. w XXIII tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Ochocki Jozafat h. Ostoja (ok. 1750–1806), opat bazylianów w Owruczu, sybirak, pamiętnikarz. Rodzice O-ego nie są znani; bratem jego był Stanisław Józef z Ryszek (Ryżek) w ziemi łukowskiej, ojciec Jana Duklana (zob.). W tychże Ryszkach mógł się urodzić O., które być może w całości lub częściowo były w posiadaniu jego ojca. O wczesnych latach O-ego, o jego wykształceniu i początkach kariery duchownej nie mamy żadnych wiadomości. W początkach lat siedemdziesiątych pełnił funkcje kaznodziejskie w klasztorach bazyliańskich. Przemawiał m. in. na uroczystości koronacji obrazu Najśw. Maryi Panny w Poczajowie w r. 1773. Był w tym czasie również nauczycielem kolegium w Lubarze na Wołyniu. Ok. r. 1775 wysłany był na koszt Jerzego Michała Potockiego, starosty tłumackiego, do Rzymu. Pięcioletnie tam studia zakończył uzyskaniem stopnia doktora teologii i członkostwa kongregacji de Propaganda Fide. Zwiedził Wenecję (gdzie bawił kilka miesięcy), dwukrotnie Tyrol, Wiedeń. Powrócił do kraju z wszechstronną wiedzą oraz znajomością łaciny, włoskiego i francuskiego. W r. 1781 O. został z zapewnieniem następstwa koadiutorem przy księdzu Janczyckim, unickim opacie owruckim. Po rychłej śmierci Janczyckiego ubiegł O-ego w uzyskaniu opactwa metropolita unicki Jazon Smogorzewski. W poczuciu krzywdy O. wystąpił przeciwko Smogorzewskiemu (m. in. w liście do króla z 25 II 1782), procesując się z nim w l. 1782–8 w nuncjaturze i Rzymie, bez żadnych jednak widoków na wygranie sprawy. Dopiero wstawiennictwo Jerzego Potockiego, a następnie Józefa Stempkowskiego doprowadziło do ugody: Smogorzewski za przyrzeczenie wyrobienia mu miejsca w senacie zrzekł się na rzecz O-ego tytułu opata i dóbr opackich przynoszących 100 000 zł rocznego dochodu. W tym czasie był O. superiorem zgromadzenia bazylianów, a następnie protokonsultorem prowincji koronnej. W r. 1787 odbył wizytację kanoniczną klasztoru bazylianów w Lubinie. Zasłużył się jako rektor szkół bazyliańskich w Lubarze, a gdy w r. 1783 przejął w Owruczu niedokończone kolegium pojezuickie wraz z kościołem, to nie tylko zadbał o ich odbudowę, ale starał się przede wszystkim o szkoły publiczne i ich nauczycieli bazylianów i utrzymywał siedmiu uczniów – synów szlacheckich. Znalazł także pomieszczenie na archiwum ziemskie i grodzkie, na aptekę i ofiarował 4000 złp. na ubogich, którymi miał się opiekować klasztor. W r. 1789 wzniósł cerkiew unicką w Szepieliczach Nowych, należących do dóbr opactwa owruckiego.

O. prowadził czynny tryb życia. Bywał na sejmikach, kontraktach, jarmarkach, na różnych uroczystościach i przyjęciach szlachty ukrainnej, a również na dworze królewskim i w Puławach. Cieszył się dużą popularnością na Wołyniu i Ukrainie. Przez Józefa Stempkowskiego, protektora rodziny Ochockich, związał się politycznie z dworem. W maju 1787 witał w Tulczynie Stanisława Augusta. W r. 1790 należał do Komisji Cywilno-Wojskowej pow. owruckiego, a na sejmiku żytomierskim 1791 r. został jej prezesem. O. zorganizował wówczas w Owruczu, z okazji potwierdzenia jego praw miejskich, uroczystości poświęcone zaprzysiężeniu Konstytucji 3 maja oraz dwudziestej rocznicy ocalenia króla z rąk konfederatów barskich (3 XI 1771). T. r. otrzymał Order Św. Stanisława. Dn. 4 II 1792 brał udział w sejmiku gromnicznym w Żytomierzu, gdzie jeszcze raz wypowiedział się za konstytucją majową. Po drugim rozbiorze wciągnięty był do organizacji spiskowej, przygotowującej powstanie. Zadanie jej polegało głównie na gromadzeniu funduszów i broni oraz werbowaniu zaufanych ludzi. Dom O-ego w Szepieliczach stał się głównym punktem kontaktowym między Rusią a Litwą. Już w styczniu 1793 na kontraktach dubieńskich nawiązał stosunki z Ignacym Działyńskim, a później z Karolem Prozorem, Amilkarem Kosińskim i in. W Chojnikach na Polesiu w dobrach Prozora brał udział, wraz z bratankami Janem Duklanem i Janem Nepomucenem, w zjeździe spiskowców z Litwy i Rusi na przełomie lipca i sierpnia, a następnie w grudniu 1793. Po wykryciu sprzysiężenia O., razem z bratankami, w początkach maja 1794 został aresztowany w Żytomierzu, skąd odesłano go do Nieświeża, a następnie przez Mohylów (24 VI) do Smoleńska. Po rocznym tam śledztwie O. (nie zdradziwszy żadnego ze swych towarzyszy) skazany został 1 VII 1795 na zsyłkę na Sybir za złamanie złożonej carycy przysięgi wierności i przygotowania do buntu; na równie wysoką karę został skazany (jako urzędnik rosyjski) Jan Nepomucen Ochocki. W połowie lipca O. opuścił Smoleńsk, prowadzony przez Moskwę, Kazań i Perm, przybył 28 VIII sam jeden do Turyńska, miejsca swego zesłania, położonego 460 wiorst od Tobolska. Na podstawie ukazu cara Pawła z 10 XII (29 XI) 1796 otrzymał wolność. Przez Tobolsk (26 I 1797), gdzie oczekiwał wracającego również z wygnania I. Działyńskiego, Moskwę (na początku kwietnia) i Kijów powrócił do Owrucza, ale nie brał już udziału w życiu świeckim. W r. 1797 wzniósł O. kaplicę w Szepieliczach Starych (gdzie głównie zamieszkiwał). W dobrach ziemskich opactwa prowadził racjonalną gospodarkę. W Szepieliczach i Czarnobylu założył wielką «fabrykę leśną».

O. był autorem wspomnień spisanych po powrocie z Syberii, które zostały wydane łącznie z pamiętnikami Jana Duklana Ochockiego, pierwszy raz w Wilnie w r. 1857 (w tomie II), następnie w r. 1882 w Warszawie (tom II w obu wypadkach przez J. I. Kraszewskiego). Chronologicznie obejmują one okres od r. 1793 do r. 1797, tj. bardzo pobieżnie potraktowaną działalność spiskową O-ego oraz jego uwięzienie i pobyt na Syberii, przedstawione szczegółowo i barwnie, ze stałym podkreślaniem życzliwego doń stosunku urzędników, wojskowych i ludności cywilnej na terenie Rosji i Syberii. Sporo miejsca poświęca O. w swych Pamiętnikach opisom krajoznawczym, folklorystycznym i obyczajowym. Rozdzieliwszy dość znaczną majętność, głównie w gotówce, swym bratankom, O. zmarł w r. 1806.

 

Maliszewski, Bibliogr. pamiętników; Enc. Org.; W. Enc. Ilustr.; Słown. Geogr., XI 899; Niesiecki; Uruski; – Dubiecki M., Karol Prozor, Kr. 1897 s. 114, 161–3, 168–9, 180, 191, 222, 224; [Iwanowski E.] Heleniusz, Pamiątki polskie z różnych czasów, Kr. 1882 II 395; tenże, Rozmowy o Polskiej Koronie, Kr. 1873 I 296, 305; Janik M., Dzieje Polaków na Syberii, Kr. 1928; tenże, Wołyniacy na Syberii, „Roczn. Wołyński” T. 2: 1931; Kieniewicz S., Ignacy Działyński 1754–1797, Kórnik 1930; Mościcki H., Dzieje porozbiorowe Litwy i Rusi, Wil. 1913; tenże, Generał Jasiński i powstanie kościuszkowskie, W. 1917; Smoleński W., Ostatni rok Sejmu Wielkiego, Kr. 1896; – Iwanowski E., Wspomnienia narodowe, Paryż 1861 s. 237; Ochocki J. D., Pamiętniki, Wil. 1857 I–III; – B. Czart.: rkp. 678, 791, 928; B. PAN w Kr.: rkp. 2391.

                                                                                                                                                                                                                                Wacław Szczygielski

 

 
 
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.